sharinarc

طراحی و ساخت پروژه های ساختمانی ، بازسازی ، کناف کاری و کابینت و کمد

sharinarc

طراحی و ساخت پروژه های ساختمانی ، بازسازی ، کناف کاری و کابینت و کمد

  • ۰
  • ۰

نمای ساختمان یکی از اصلی ترین ارکان معماری ساختمان می باشد. انتخاب متریال مناسب و سبک طراحی برای نمای یک ساختمان بسیار پراهمیت می باشد. قبل از انتخاب سبک طراحی نما ، باید به اصول طراحی نمای ساختمان توجه کرد. برای طراحی نما باید به سبک فضای شهری و همچنین سبک معماری و طراحی داخلی بنای خود توجه کنید که مطابق با یکدیگر باید انتخاب شوند. سبک هایی که برای طراحی نمای ساختمان ها و آپارتمان ها استفاده می شوند به صورت زیر می باشند:

انواع سبک های طراحی نمای آپارتمان

1. سبک طراحی نمای کلاسیک در ساختمان

معماری سبک کلاسیک بیشتر ما را به یاد معابد یونانی می اندازد . با نگاهی دقیق به معماری یونان و روم باستان می توان ویژگی های اصلی معماری کلاسیک را دریافت.

این گونه نماها بخاطر معماری تقریبا پیچیده و مصالح ساختمانی گران قیمت مانند سنگ های طبیعی مرمر، گرانیت و ترواورتن به گونه ایی در تصور عموم مخصوص ساختمان های لوکس و طبقه مرفه جامعه است در صورتی که این گونه طرح ها در بسیاری از ساختمان ها و آپارتمان های امروزی کم و بیش استفاده می شود. اما باید بپذیریم که این نماهای کلاسیک هستند که جلوه شهر را از یکنواختی در می آورند و به آن تازگی و زیبایی می دهند.

سبک طراحی نمای آپارتمان

2. سبک طراحی نمای مدرن در ساختمان

معماری مدرن یک سبک جهانی است که با توجه به انقلاب صنعتی و افزایش سرعت ساخت و ساز به وجود آمد و طرفداران زیادی در طی سال های متمادی پیدا کرد.

در طراحی نمای آپارتمان به سبک مدرن نیز از اشکال هندسی ساده، خطوط صاف و یا واضح،ترکیب اشکال به صورت نامتقارن، بام های مسطح، طرح های باز و آشکار استفاده می شود و ترکیب این طراحی با متریال مدرن روز مانند شیشه، فلز، بتن و... نمایی مدرن برای شما آشکار می سازد. در این سبک استفاده از تزئینات و جزئیات به حداقل می رسد.

نما سرامیکی ساختمان

3. سبک طراحی نمای مینیمال در ساختمان

سبک ساده گرایی یا مینیمالیسم نوعی دیگر از طراحی نما می باشد که در ایران به ندرت دیده می شود. در این نوع طراحی نما همانطور که از نامش نیز پیداست اصل در سادگی، نفی هرگونه تزئینات زاید، کاربرد ساده و صریح فرم ها و استفاده از تعداد محدودی از مصالح است.

در این سبک مصالح به کار رفته معمولا یک یا دو مصالح بوده و بسیار به ندرت تعداد مصالح بیشتر از دو نوع می شود. در ایران تعداد کمی از این نوع نماها طراحی و ساخته شده است و انتظار می رود در آینده تعداد این گونه نماها بیشتر شده و از تعداد نماهای با مصالح متعدد و فرم های شکسته کاسته شود.

4. سبک طراحی نمای باهاوس در ساختمان

سبک های طراحی نما

این سبک در ابتدا نام یک مدرسه هنری در آلمان بود که بعد از جنگ جهانی اول به قصد ایجاد فضایی برای اتحاد هنرمندان و صنعتگران ساخته شد و بعدها به یک سبک در معماری تبدیل شد. در باوهاس معماران یاد می گرفتند که از عناصری که کاربردی نیستند و صرفا جنبه تزئینی دارند، استفاده نکنند در نتیجه از ویژگی های این سبک می توان به سادگی و کارکرد گرایی آن اشاره کرد. این سبک از تزئینات دور است. بام های صاف، استفاده از متریال های صنعتی مانند فولاد از دیگر ویژگی های این سبک می باشد.

والتر گروپیوس که بنیان گذار مدرسه هنری باهاوس در آلمان بود، از معماران برجسته این سبک می باشد.

انواع سبک نمای ساختمان

5. سبک طراحی نمای رومی در ساختمان

یکی از سبک های پر طرفدار برای نمای آپارتمان ، که در ایران نیز بسیار محبوب است، سبک رومی می باشد. این سبک جلوه و شکوه بیشتری نسبت به سایر سبک ها داشته و طرح های شلوغ پیروی می کند. استفاده از المان های کهن و باستانی مانند مجسمه های رومی، کنده کاری، جزئیات چشم گیر و ستون های تزئینی از ویژگی های بارز این سبک نما می باشد. در صورتیکه نورپردازی این ساختمان ها اصولی انجام شده باشد، می تواند جلوه خود را در شب نیز دوچندان کند.

با توجه به ویژگی هایی که در بالا ذکر کردیم، این سبک نما برای ساختمان های لوکس می تواند گزینه مناسبی باشد. هرچند در چند سال اخیر به علت محبوبیت این سبک، شاهد همه گیر شدن آن هستیم اما این سبک منتقدان بسیاری نیز دارد، افرادی که خواهان استفاده از المان های بومی و اقلیمی هستند.

سبک های طراحی نما

6. سبک طراحی نمای اسلامی در ساختمان

تمام سازه هایی که از سبک نمای اسلامی بهره برده اند، از وحدت و هویت یکسانی برخوردار هستند. وحدت جزو بارز ترین خصوصیات این سبک نما می باشد. از المان های این سبک نما می توان به جزئیات تزئینی اشاره کرد. اشکال هندسی، کاشی های رنگی چند ضلعی، خطاطی بر روی کاشی ها و آجر جزو این تزئیات محسوب می شوند. از این نما بیشتر برای اماکن مذهبی و سنتی استفاده می شود.

 

کلام آخر

با توجه به مواردی که گفته شد، برای انتخاب یک سبک نما باید کاربری ساختمان و بودجه مالی پروژه را در نظر گرفت تا بتوان ساختمانی چشمگیر را در سطح شهر خلق کرد. یک نمای زیبا معرف یک ساختمان ایده آل است. انتخاب درست سبک نمای ساختمان می تواند تاثیر بسیار زیادی در سطح شهر و در بین افراد داشته باشد.

طراحی نمای ساختمان خود را می توانید به تیم حرفه ای شارین آرک بسپارید. مجموعه شارین آرک  علاوه بر داشتن افراد حرفه ای و با مهارت در این زمینه حتی می تواند به بازسازی ساختمان شما نیز بپردازد و ایده های جدید و نو را در ساختمان های فرسوده قدیمی به اجرا در آورد. برای ارتباط با متخصصان و مشاوران شارین آرک می توانید با شماره 91007005_021 تماس حاصل فرمایید.

  • ۹۹/۱۲/۱۰
  • شارین شارین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی